Travels with Paddles
|
|
Name: Axel Schoevers Location: Rijswijk, Zuid-Holland, Netherlands |
Wednesday, July 27, 2011
Paddle (re-) Sizing
Cleaning-out my 'unused paddling gear' section I (again) ran into my first two Lendal Paddles. For many years now these 226cm PowerMaster and 224cm Nordkapp paddles (90 degrees feather!) stand unused in a corner.
I changed to the Nordkapp from the PowerMaster in my first year on the sea after having had to tow for real against a 5 Beaufort wind and going nowhere. I then thought only the smaller Nordkapp blades would be enough... Paddle sizing in those days was just how far you could reach your arm to have your fingers cup over the blade end. The bigger the blade, the better... Times have changed... Now I use a 210cm KineticTouring.
I thought of selling them second-hand on-line, but my coach mindset prevents me of putting someone else up with these (for the general sea kayaker) unsuitable long paddles. Generally, for performance sea kayaking, anything longer than 215cm needs justification (nowadays), taking into account blade size also.
Lendal once explained to me how to remove blades from a broken shaft. The circular cutting (with a hack-saw) makes it easy to 'peel-off' the glued-on shaft (see picture).
In my case there is enough length of shaft left to make it into a 215cm paddle. Removing the left blade allowed me to retain the right-hand 'index' on the shaft. I chose to make the Nordkapp into a 210cm paddle. The PowerMaster 'magically' got transformed into a 205cm KineticTouring. The only bit I need new is the shrink foil for the hand-grip and epoxy to glue-on the blade.
How many donated paddles must there be at kayak clubs with which new club members get introduced to paddling? Are they of suitable length and feather? It is rather straightforward to shorten a Lendal paddle and change the feather to a more ergonomic 60 degrees.
Lendal for many years has been very widely-used in the Netherlands. It is good to know that Lendal is now fully operational again from this side of the Atlantic (UK), after the misfired Johnson Outdoors take-over. Also the founders of Lendal are on-board for guidance and product development. Some very interesting developments are on their way!! It looks like Lendal (again) is the driving force in paddle innovations!
Now my Lendals are 'updated', would I sell them now? No, they are a welcome addition to my extensive set of Lendal PaddLok/VariLok paddles for coaching. Irrespectable of brand name, a suitable paddle length is fundamental for individual (forward) paddling skills development.
Note: Modern Lendal blades (PaddLok), even when they are one-piece / glued-on, have a 8.5cm spigot. The picture in this post is of older Lendal blades that have a 6cm spigot.
Note: If you want to make a split paddle out of a Lendal paddle, consider buying a 2-piece PaddLok shaft (specify the length of the paddle-to-be). While a bit more expensive, it turns the paddle into a very durable split that is suitable for everyday use. A spring-button-only joint (non-PaddLok) wears the shaft out.
10 comments:
Hi Axel,
Interesting post - Thanks for the tip how to get the blade of the shaft! In the past I also switched over to shorter paddles (and smaller blades).
Two weeks ago in Spain, I paddled with a 210 cm Lendal Nordkapp (a paddle I lent from Marc: a new split-model with a cranked shaft). I liked the power of the big Nordkapp blade. And I remembered my own 1993-Lendal Nordkapp - in good condition, but put aside a long time ago because I found it to long for me...
In Spain I got the idea to shorten it - thanks for this "manual" ;-)
grtz!
Hans
The only thing is that I (and you?) are very spoiled with all those lightweight carbon paddles?
The Lendal (N12) blades seem to have an unlimited lifespan. My N12 Nordkapp blades on my (PaddLok-ed) split paddle are now 16 years old. Impressively UV resistant stuff as it is in continues use as spare paddle on deck.
Enjoy the holidays!
Ik heb toevallig een tijdje geleden een 217cm Nordkapp van marktplaats gehaald met een (bijna?) 90gr 'feather'.
Ik wilde die naar een ca.215cm split maken met een feather van 45 graden, maar daar heb ik nog niet aan durven beginnen i.v.m. verhalen over speling etc.
Naar aanleiding van dit verhaal lijkt het me een beter idee om er een 210cm/45gr peddel van te maken.
Als ik het goed begrijp moet er een centimeter of 6 af en dan kan ik snijvlakken maken om de rest van de steel er af te 'pulken'?
Snijvlakken. Ja, de steel is ongeveer een millimeter dik. In het begin even 'aanvoelen' hoe diep je gaan moet. Veel Lendal peddels hebben een aluminium ring aan het uiteinde van de steel en die moet eraf. Als je die ring in het midden (diagonaal) door hebt kan je met een schoevendraaier ertussen de rest van de ring afbreken.
217cm. Ja, dan blijft er 211cm over. Voor Nordkapp bladen geen verkeerde lengte.
Speling. Ja, met een 'ouderwets' koppelstuk (Lendal?) is het alleen een veertje en dat geeft speling/slijtage. Als je er echt een deelbare peddel van wil maken adviseer ik er dan maar een echte tweedelige PaddLok van te maken. Dat kost je een hele nieuwe steel.
Feather. Wel handig om ergens een voorbeeldje te hebben (WW-peddel ?)want op het oog is 45 graden wat lastig.
Succes!
Gelukt, heb nu een 210cm/45gr. Nordkapp.
http://hubertduijzer.blogspot.com/2011/08/lendal-nordkapp-aanpassen.html
Ik twijfel alleen nog of ik mijn Kinetic Touring van 220cm/60gr. ook aanpas. Die wilde ik naar 215/45 doen, maar omdat het een nieuwer type is zit die met een 8,5cm 'plug' vast. Eerst maar eens kijken hoe die 210 Nordkapp bevalt... ;)
Thx
For minor length adjustments and/or repairing broken shafts...
When you can get hold of a shaft insert bit (kayak shops might have those for sale)...
Cut the shaft in half. Adjust length/feather. Glue-in the insert.
Drawback is only that the paddle will become a little heavier.
I used such an insert (that was given to me in Iceland) after my paddle shaft broke with a rescue. I am thus not sure if/where you could buy those.
Helaas hebben niet alle Lendal peddel-bladen een spie ...
Ik wilde mijn 215 cm Lendal Kintic Touring, met Glow in the Dark bladen, in korten naar 207 cm. Ik ben begonnen met het langzaam afpellen van de steel bij het peddelblad. Eerst voorzichtig, daarna langzaamaan steeds dieper. Tot ik er doorheen was, en bleek dat er alleen maar piepschuim in zat...
De steel zit 11 cm diep in het peddelblad gelijmd. Door gewoon opwarmen konden we het resterende stukje steel eruit trekken.
Misschien is dit specifiek voor de Glow in the Dark bladen ?
Bij Arjan Bloem hebben (hadden?) ze de Lendal-inzetstukjes op voorraad. Steel doorzagen in het midden, inzet erin lijmen met epoxy, klaar. Die inzetjes zijn heel licht. De gewichtstoename zal minimaal zijn, zeker wanneer je een flink stuk steel er tussenuit zaagt.
Toch een plug !
Eindelijk de moeite genomen om de peddel af te maken. Wat bleek: ik was dwars door de plug heen gezaagd... De plug is gemaakt van hetzelfde materiaal als de steel, terwijl ik had verwacht dat hij van het materiaal van het blad was gemaakt. We hebben de steel ingekort en Zeekajak.nl had nog een plug liggen. Nu heb ik een heerlijke peddel van 207.5 cm.
NB bij mijn Glow in the Dark peddel waren blad, plug en steel met hittelijm gelijmd. Een volgende keer dus gewoon met een verf-fohn aan de slag.
Thanks for the tutorial. This is something I will try as I need to alter a paddle I have.
Post a Comment